top of page
חיפוש

מדוע אמפתיה היא הסוד הכמוס שיגרום לנו להיות יצירתיים יותר?

בהשתלמויות שאני מעבירה בנושא של "חשיבה עיצובית", שהוא בעצם תהליך של חשיבה יצירתית, לאמפתיה יש תפקיד מאוד חשוב בתהליך.

במאמר אני רוצה להתייחס על מהי אמפתיה, על החשיבות בלהיות אמפתיים והקשר שלה ליצירתיות.

אמפתיה מתחילה בהקשבה – הדבר כך גם ביצירתיות.

כאשר אנחנו מזדהים עם מישהו, אמפתיים אליו, נכנסים לעולמו של אותו אדם, למחשבות שלו, לרגשות שלו, לצרכים שלו, בלי שיפוטיות, אז האמפתיה עוזרת לפתרון בעיות, מכיוון שעלינו להחליט תחילה לא רק מהי הבעיה, אלא למי יש את הבעיה, אצל מי קיימת הבעיה.

בפילוסופיה, הדבר החשוב ביותר שצריך לעשות זה למסגר את הבעיה היטב - אותו הדבר נכון בעיצוב. אם לא נמסגר את הבעיה היטב, לעולם לא נקבל את הפתרון הנכון.

אבל הגדרת הבעיה היא רק חלק מהעבודה הקשה. בעיצוב למשל, צריכים קודם להיות אמפתיים לפני שאנחנו מגדירים את הבעיה. זה קריטי, כי יצירתיות זה לנסות דרכים שונות על מנת לפתור אתגר מסוים או בעיה.

על פי אחד המחקרים שנערכו לאחרונה נמצא, כי אלה שחווים יותר אמפתיה בחיי היומיום שלהם בדרך כלל מדווחים על רמות גבוהות יותר של יצירתיות וחדשנות.

בנוסף, המחקר מצא כי אנשים אמפתיים, נוטים לבטא את היצירתיות שלהם במספר דרכים שונות, כולל כתיבת שירה או שירים. אנשים עם רמות גבוהות יותר של אמפתיה הראו גם סימנים נוספים של יצירתיות גבוהה בתחומים נוספים כמו: אדריכלות, הרכבים מוסיקליים ורישום.


אז מהי אמפתיה?

"אמפתיה היא היכולת להרגיש מה שאדם אחר מרגיש, או לדמיין איך אדם אחר מרגיש." כולנו מכירים אנשים שמסוגלים להזדהות עם אנשים אחרים. אבל האם אנחנו יכולים לצפות מאנשים יצירתיים להיות מסוגלים לעשות את זה?

אמפתיה היא היכולת להבין ולשתף מחשבות ורגשות של אחרים. זה מאפשר לאנשים להבין את נקודות המבט של אנשים אחרים. על ידי הבנת נקודת המבט של אנשים אחרים, היצירתיות יכולה לגדול כי היא מאפשרת לראות את העולם מנקודות מבט רבות.

יצירתיות היא יצירת משהו חדש או מקורי שמעולם לא היה קיים לפני, ועל ידי שימוש באמפתיה, אפשר ליצור רעיונות ומושגים חדשים.

ראיות לכך נמצאות בעבודתו של הפסיכולוג ד"ר פרדריק לוסקין, שבילה שנים בלימוד אמפתיה. על פי מחקרו, אמפתיה היא נושא מורכב ויש לה היבטים רבים ושונים. לדוגמה, יש אמפתיה רגשית (היכולת לשתף ברגשות של אדם אחר), אמפתיה קוגניטיבית (היכולת להבין את המחשבות והרגשות של אדם אחר), כמו גם אמפתיה רחומה (היכולת להתרגש רגשית על ידי סבלו של אדם אחר). לא כל סוגי האמפתיה האלה נחוצים ליצירתיות.

אמפתיה מגיעה מתוכנו.

זה לא משהו שלימדו אותנו או שאנחנו יכולים ללמוד מאחרים. המסע לעבר "להיות אמפתי" מתחיל ביכולת להזדהות עם האחר. זה בדנ"א שלנו, כביכול. אם חסרה לנו היכולת לראות דברים מנקודת מבט של מישהו אחר, אז יש מעט מאוד שאנחנו נוכל לעשות על מנת להיות אמפתיים יותר.

מצד שני, האם אנשים יצירתיים יכולים להיות נטולי אמפתיה? נראה שלא.

לכן, נראה כי אנשים יצירתיים יכולים להיחשב אמפתיים מדי; הם מסוגלים לראות דברים מנקודת מבטו של אדם אחר ולהרגיש מחוברים לאנשים אלה.

אנשים יצירתיים רואים בחמלה כלפי אחרים כוח חיובי בחברה, אשר יכול להוביל אותם להיות מעורבים יותר חברתית בעולם (כלומר, להעניק בחזרה לחברה) וגם נוטים יותר להיות מסוגלים להביע את רגשותיהם, וזה לא בהכרח דבר רע.


כדי להיות יצירתי, אמפתיה חייבת להתקיים.

תרגול קצר, תקדישו 60 שניות, אפשרי גם 3 דקות, ותחשבו על מישהו מסוים שאתם מכירים, זה יכול להיות קרוב משפחה, חבר לעבודה, שאתם צריכים לקנות לו מתנה ליום הולדת שלו וכל הזמן תחשבו עליו, תנסו להיכנס לרצונות שלו, למחשבות שלו – בהצלחה!


126 צפיות0 תגובות
bottom of page