top of page
חיפוש

האם בינה מלאכותית יכולה לפענח את המוזיקה שאתם מאזינים לה?

 

האם אי פעם תהיתם אם מחשבים יכולים להבין את המוזיקה שאתם אוהבים?

ובכן, מדענים מגוגל ומאוניברסיטת אוסקה חקרו יחדיו כדי לגלות את הקשר בין בינה מלאכותית, מוזיקה והמוח שלנו.

והתוצאות מדהימות!

 

מוזיקה היא חלק מיוחד בחיינו ובאנושיות שלנו. אנשים כותבים ומאזינים למוזיקה כבר אלפי שנים. הידעתם שהמוח שלנו משחרר חומר כימי בשם דופמין כשאנחנו מאזינים למוזיקה? זה כמו אות משמח שגורם לנו להרגיש טוב!

 

עם התקדמות בבינה מלאכותית ולמידה עמוקה, חוקרים יכולים כעת להבין יותר כיצד המוח שלנו מגיב למוזיקה. הם גילו שהם יכולים ליצור מחדש מוזיקה באמצעות סריקות מוח ורשתות עצביות. בתוך המוח שלנו, זרימת הדם והפעילות העצבית מתקשרים זה עם זה. בעזרת סורק מוח מיוחד בשם FMRI, מדענים יכולים לזהות דפוסים בפעילות המוח כאשר אנו מאזינים למוזיקה. ונחשו מה? סוגים שונים של מוזיקה מפעילים חלקים שונים במוח שלנו. לכן, כאשר אנו מאזינים למוזיקה קלאסית, פופ או רוק, פעילות המוח שלנו נראית אחרת!

 

באמצעות מידע זה, החוקרים יצרו מודל ממוחשב כדי ליצור מחדש את המוזיקה על סמך הדפוסים שמצאו. זה אומר שכאשר אתם מאזינים לשיר קאנטרי או למוזיקה של ריקודי עם כמוני..., דגם המחשב יכול ליצור מחדש את המוזיקה כך שתשמע בדיוק כמו המקור!

 

פריצת הדרך המרגשת הזו בלמידת מכונה גם סייעה לחוקרים להבין כיצד המוח שלנו מעבד מידע חושי אחר, כמו תמונות. אבל הנה החלק המפתיע: מידע ברמה גבוהה וברמה נמוכה על מוזיקה מעובד באותו אזור במוח שלנו שנקרא קליפת השמע. זו הייתה הפתעה גדולה עבור החוקרים! במחקרים קודמים על תמונות חזותיות, מידע ברמה גבוהה וברמה נמוכה עובד באזורים שונים במוח.

 

ההבדלים באופן שבו המוח שלנו מעבד מידע שמיעתי ומידע חזותי מרתקים את המדענים. השלב הבא הוא להבין מדוע יש הבדל כזה בתפיסה בין האוזניים שלנו לעיניים שלנו.

 אולי יום אחד, בעזרת בינה מלאכותית, נגלה את סודות המוזיקה וכיצד היא משפיעה עוד יותר על המוח שלנו!



 

אז בפעם הבאה שתאזינו לשיר האהוב עליכם, זכרו שמחשבים נעשים חכמים יותר ואף יכולים להבין ולשחזר את המוזיקה שאתם אוהבים. זה לא מגניב?

 




48 צפיות0 תגובות
bottom of page